soja - wildtofu.pl

Jakie są właściwości soi? W jaki sposób soję można wykorzystać w kuchni?

Na przestrzeni ostatnich lat kuchnia azjatycka zyskała na sławie. Podobnie jak żywność i produkty dla wegan czy wegetarian. Jednym z kluczowych dla zbilansowanego odżywania się w tym zakresie czynników jest znalezienie żywności z białkiem, która zastąpi białko dostarczane do organizmu wraz z mięsem.

Jednym z godnych i przede wszystkim roślinnych odpowiedników mięsa i nabiału są produkty zrobione z soi.

Czym jest soja? Skąd pochodzi? Jakie są jej właściwości i zastosowanie w kuchni?

Odpowiedzi znajdziecie w dalszej części tekstu.

Czym jest soja?

Soja to roślina jednoroczna należąca, podobnie jak groch czy bób, do rodziny bobowatych. Do najczęściej uprawianych gatunków soi zdecydowanie zaliczyć można soję warzywną. Soja swoje początki ma w południowo – wschodniej Azji. W Polsce jej uprawa to rzadkość.

Istnieje podejrzenie, że pierwszym krajem, w którym soja znalazła zastosowania były Chiny. Soja ze względu na swoje właściwości znana bowiem w medycynie chińskiej od przeszło 4 tysięcy lat. Następnie roślina ta zyskała popularność w Japonii oraz Korei. Aktualnie w państwach tych, soja postrzegana jest jako święta roślina.

W Europie soja pojawiła się dopiero w XVI wieku. Jednak jej popularność rozkwitła dopiero na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Stało się to za sprawą zwiększającej się liczby osób będących na diecie wegetariańskiej oraz wegańskiej.

soja - wildtofu.pl
Co znajdziemy w soi? Jakie są jej właściwości i zastosowanie?

Jakie składniki odżywcze znajdziemy w soi?

Soja jest cennym źródłem wielu witamin i minerałów, a także błonnika. W 100 gramach ziaren soi znajdziemy ponad 9 gramów błonnika, 6 miligramów witaminy C, 277 miligramów wapnia, 280 miligramów magnezu, ponad 700 miligramów fosforu oraz prawie 2000 miligramów potasu.

Oprócz tego nasiona soi dostarczają nam witamin i minerałów takich jak:

  • tiamina,
  • ryboflawina,
  • niacyna,
  • kwas foliowy,
  • witamina A,
  • witamina B6,
  • witamina E,
  • witamina K,
  • żelazo,
  • sód,
  • cynk,
  • miedź,
  • mangan,
  • selen.

Sto gramów soi dostarcza naszemu organizmowi około 450 kcal. Ponadto, w soi znajdziemy również mające wpływ na nasz organizm izoflawony zwane również fitoestrogenami.

Właściwości soi

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, soja w medycynie chińskiej jest stosowana od dawien dawna. Trzeba przyznać, że chińscy medycy mieli w tej kwestii niezwykłą intuicję, ponieważ soja wykazuje działanie przeciwnowotworowe, łagodzi objawy menopauzy czy zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia.

W jaki sposób to robi?

Soja a działanie przeciwnowotworowe

Osoby spożywające regularnie soje oraz jej produkty zauważalnie rzadziej chorują na niektóre odmiany nowotworów. Jest to najlepiej widoczne w porównaniu zachorowalności między krajami azjatyckimi, a państwami zachodnimi. Działanie to soja zawdzięcza zawartości izoflawonów. Dieta zawierająca produkty sojowe sprawia, że prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór piersi czy prostaty maleje. Więcej o działaniu soi na nowotwory możecie przeczytać w publikacji, którą znajdziecie tutaj.

soja - wildtofu.pl
Gdzie kupimy soję oraz produkty z niej wykonane?

Soja a menopauza

Izoflawony, czyli fitoestrogeny w dużej mierze przypominają naturalne estrogeny. Spożywanie soi w trakcie menopauzy sprawia, że dostarczane do organizmu fitoestrogeny regulują poziom obecnych w organizmie estrogenów, dzięki czemu uderzenia gorąca czy zawroty głowy spowodowane przechodzeniem menopauzy są mniej odczuwalne.

Soja a choroby układu sercowo-naczyniowego

Jednak rola izoflawonów jest jeszcze większa. Fitoestrogeny zmniejszają bowiem ryzyko pojawienia się chorób układu krążania. Obecność produktów sojowych w diecie sprawia, że poziom dobrego cholesterolu (HDL) wzrasta, a poziom tego złego (LDL) spada. Unormowaniu się podlega również ciśnienie krwi.

Jakie zastosowanie ma soja?

W kuchni stosowana jest ogromna ilość produktów zrobionych z soi. Należą do nich:

  • olej sojowy – posiada charakterystyczny orzechowy smak, idealnie sprawdzi się jako dodatek do surówek, sałatek, sosów, majonezów oraz wszelkiego rodzaju potraw przygotowywanych na zimno, pod wpływem wysokiej temperatury traci on swoje zdrowotne właściwości,
  • tofu – wyróżnia się różne rodzaje tofu, czyli sera produkowanego z mleka sojowego, jednak świeże tofu to dodatek uniwersalny, który sprawdzi się w zupach, sałatkach czy deserach, o tofu pisaliśmy więcej tutaj,
  • moyashi (kiełki soi) – nie należy ich jeść na surowo, a dopiero po wstępnym podduszeniu ich w wodzie lub parze,
  • tempeh – to zamiennik mięsa zrobiony ze sfermentowanych nasion soi, który ma postać sprasowanego bloku,
  • sos sojowy – sos ten powstaje po sfermentowaniu soi, pszenicy, wody oraz soli, charakteryzuje go ciemnobrązowa, niemal czarna barwa oraz smak nieporównywalny z niczym innym, podawany jest jako dodatek do sushi, jednak dobrze sprawdza się jako element marynaty mięs,
  • mąka sojowa – wyróżniamy mąkę sojową pełnotłustą oraz odtłuszczoną, powstaje ona poprzez zmielenie ziaren soi, cechuje się jasnożółtym kolorem oraz zapachem typowym dla produktów sojowych, może być wykorzystywana do robienia chleba, makaronów czy ciast, a także jako zagęszczacz do zup,
  • mleko sojowe – powstaje poprzez moczenie nasion soi w wodzie, stanowi dobry zamiennik mleka krowiego i można z niego korzystać w ten sam sposób,
  • yuba (suszone paski tofu) – wytwarzane są z białka, które zbiera się na powierzchni mleka sojowego w trakcie jego gotowania, yuba stanowi zamiennik mięsa,
  • miso – jest to pasta wykonywana poprzez zmieszanie ze sobą zmielonej soi z rozgotowanym ryżem, mieszaninę tę następnie ubija się w beczkach w taki sposób, aby nie było do niej dostępu powietrza, następnie beczki odstawia się do fermentacji, stosuje się ją do przygotowywania ryb, mięs, warzyw i sosów oraz zup, niezwykle popularna jest zupa miso shiru zawierająca w sobie pastę miso.

    soja - wildtofu.pl
    Produkty sojowe są szeroko stosowane w kuchni azjatyckiej.

Kiedy lepiej zrezygnować z jedzenia soi?

Wadą soi jest to, że podobnie jak inne rośliny z rodziny bobowatych powoduje ona wzdęcia. Produktów z soi, w tym mleka sojowego nie należy podawać dzieciom poniżej 6 miesiąca życia, jednak nawet w przypadku starszych dzieci powinniśmy zachować ostrożność w dawkowaniu produktów sojowych.

Decyzję o całkowitej rezygnacji ze spożywania potraw sojowych powinny podjąć kobiety ciężarne oraz karmiące piersią. Wszystko ze względu na obecność fitoestrogenów w soi.

Ostrożni powinni być również alergicy ze względu na zawartość lecytyny sojowej. Osoby leczące się na choroby tarczycy bądź mające z nią jakiekolwiek problemy powinny skonsultować się z lekarzem przed wprowadzeniem preparatów z soją do swojego życia.

Producenci

Ziarna soi oraz wykonane z nich produkty oferują firmy takie jak Amaizin, Batom, Bio Planet, BioLife, Dary Natury, Diet Food, Fresano, Horeca, Lima, Look Food, Lyo Food, Natto, Primavika, Rapunzel, Sante, Sojade, Symbio, Targroch czy Valsoia.

Ceny

Ceny wahają się od około 2 złotych do około 25 złotych i zależą one od gramatury produktu oraz jego rodzaju, a także od tego czy jest to produkt ekologiczny. Same ziarna soi kosztują około 25 złotych za 5 kilogramów.

Zobaczcie jak w prosty sposób wykonać od podstaw smaczne kotlety sojowe:

Czy jesteście fanami soi? Jaką potrawę z udziałem soi najbardziej lubicie?

Dajcie znać w komentarzach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *