soczewica - właściwości i zastosowanie - wildtofu.pl

Soczewica – właściwości i zastosowanie. Jak gotować soczewicę?

Wiele potraw w kuchni polskiej zawiera rośliny strączkowe. Dużo z nich zdobyło nasze serca, żołądki oraz kubki smakowe i wpisało się na stałe w nasz jadłospis. Grochówka czy fasolka po bretońsku to dania proste w przyrządzeniu i bardzo smaczne.

Jednak podobne zdolności możemy przypisać soczewicy. Jednak w przeciwieństwie do kuzynostwa pozostaje ona nadal przez wielu niedoceniana i postrzegana jako roślina mało smaczna. Jednak prawda wygląda zupełnie inaczej!

Soczewica potrafi zadziwić swoim smakiem, uniwersalnością zastosowań oraz właściwościami zdrowotnymi. Jednak warta uwagi jest również jej różnorodność jeśli chodzi o jej rodzaje i produkty, do których jest używana.

O jakich właściwościach i zastosowaniach soczewicy mowa?

Odpowiedzi znajdziecie w dalszej części tekstu, więc czytajcie dalej.

Czym jest soczewica?

Soczewica należy do roślin strączkowych, a konkretniej do rodziny roślin bobowatych. Owoce soczewicy, czyli owe strąki są niewielkie. Mają one bowiem od około 8 do 15 milimetrów długości. Wewnątrz strąków znajdują się nasiona i to właśnie one znalazły zastosowanie w kuchni.

Duża zawartość białka, witamin i minerałów w nasionach soczewicy sprawiła, że mają one korzystny wpływ na zdrowie. Soczewica uprawiana jest w niemal każdym zakątku świata. Jednak jej największe uprawy znaleźć można na terenach Kanady, Indii, Turcji oraz Stanów Zjednoczonych.

soczewica - właściwości i zastosowanie - wildtofu.pl
Jakie witaminy i minerały zawiera soczewica? Jak soczewica wpływa na organizm?

Jakie są odmiany soczewicy i do czego można je użyć?

Możemy wyróżnić następujące rodzaje soczewicy:

  • soczewicę czerwoną – jest to najpopularniejsza odmiana soczewicy i jednocześnie najczęściej spotykana, soczewica czerwona bardzo łatwo ulega rozgotowaniu co skutkuje jej popularnością jako składnika zup, jej namaczanie przed gotowaniem nie jest wymagane,
  • soczewicę brązową – posiada ona specyficzny, charakterystyczny i trudny do opisania lub porównania z czymkolwiek innym smak, najczęściej stosowana jest do wyrobu wegetariańskich pasztetów czy pieczywa, jednak równie często można spotkać ją w gulaszu czy mielonych kotletach w wersji wege,
  • soczewicę zieloną – jej smak jest bardzo łagodny i delikatny, nie posiada ona tendencji do rozsypywania się po ugotowaniu, doskonale nadaje się z tego względu jako składnik lub dodatek do sałatek, past kanapkowych czy farszy,
  • soczewicę żółtą – jej smak, podobnie jak w przypadku soczewicy zielonej, jest delikatny, jednak ulega łatwo rozgotowaniu, polecana jest do zup.

Ponadto, spotkać możemy jeszcze soczewicę czarną, koralową i pomarańczową. Soczewica czarna stanowi świetny dodatek do zup i ostro przyprawionych dań oraz przekąsek. Soczewica pomarańczowa z kolei może stanowić idealny zamiennik ziemniaków do puree.

Jakie składniki odżywcze znajdziemy w soczewicy?

Soczewica obfituje w witaminy i minerały. Jednak stanowi ona również bogate źródło białka (zawiera go aż 24 gramy w 100 gramach produktu). Z tego względu jest ona rośliną dobrą dla osób będących na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej, bo pozwala na uzupełnienie białka.

Witaminy znajdujące się w soczewicy to:

  • witamina A,
  • witamina B1,
  • witamina B2
  • witamina B3,
  • witamina B5,
  • witamina B6,
  • witamina B9, czyli kwas foliowy,
  • witamina B12,
  • witamina C,
  • witamina D,
  • witamina E,
  • witamina K.

W soczewicy znajdują się składniki mineralne takie jak:

  • cynk,
  • fluor,
  • fosfor,
  • magnez,
  • mangan,
  • miedź,
  • potas,
  • selen,
  • sód,
  • wapń,
  • żelazo.

Jakie są właściwości zdrowotne soczewicy?

Spożywanie soczewice zalecane jest w przypadku:

  • osób chorych na cukrzycę – ze względu na niski indeks glikemiczny oraz zawartość błonnika i białka,
  • kobiet w ciąży lub karmiących piersią – 100 gramowa porcja soczewicy może zapewnić nawet 45% dziennego zapotrzebowania na witaminę B9,
  • osób cierpiących na nadciśnienie – składniki odżywcze znajdujące się w soczewicy skutecznie obniżają poziom złego cholesterolu, a także regulują ciśnienie tętnicze, zmniejszają również ryzyko chorób układu krążenia czy miażdżycy,
  • osób mających anemię – soczewica zawiera składniki takie jak żelazo czy kwas foliowy będące składnikami sprzyjającymi tworzeniu się czerwonych krwinek.

Ponadto, dzięki zawartości taniny soczewica posiada właściwości przeciwnowotworowe, a duża ilość błonnika wspomaga pracę jelit i przyczynia się do dłuższego uczucia sytości i redukcji masy ciała. Więcej informacji o właściwościach zdrowotnych soczewicy znajdziecie tutaj.

soczewica - właściwości i zastosowanie - wildtofu.pl
Czy każdy może jeść soczewicę? Jakie są przeciwwskazania do jej spożywania?

Jak gotować soczewicę?

Dokładny sposób przygotowania soczewicy zależy od jej odmiany. Niektóre rodzaje rośliny wymagają moczenia przed gotowaniem, podczas gdy u innych czynność ta będzie całkowicie zbędna. Wcześniejszego namaczania nie potrzebuje soczewica żółta, zielona i czerwona.

Podobnie jest w przypadku długości gotowania. Soczewicy czerwonej i żółtej wystarczy około 15 minut gotowania. Natomiast w przypadku soczewicy zielonej i brązowej czas ten wydłuży się do około 30 minut.

Soczewica w trakcie gotowania ma tendencję do wchłaniania wody. Z tego powodu nie należy jej żałować i wody wlewamy zawsze dwa razy więcej niż jest ziaren soczewicy. Soczewicę należy solić dopiero pod koniec jej gotowania co zapobiegnie nadmiernej utracie białka.

Kto powinien zrezygnować z jedzenia soczewicy?

Jak w przypadku każdej rzeczy na tym świecie, tak i w przypadku soczewicy istnieją przeciwwskazania do jej spożywania.

Soczewica powinna stanowić owoc zakazany dla osób mających problemy z jelitami lub całym układem pokarmowym. Tak samo jak reszta roślin z rodziny bobowatych zawiera ona oligosacharydy mogące wywoływać wzdęcia i zwiększoną fermentację w jelitach.

Producenci

Do marek oferujących soczewicę oraz produkty spożywcze ją zawierające należą firmy takie jak Alce Nero, Allos, Amaizin, Batom, Bio Planet, Bio Raj, Bioharmonie, BioLife, Bjos, Dary Natury, Denver Food, Diet Food, Eko Wital, Fresano, Horeca, Intenson, Kupiec, Lima, Melvit, Monini, NaturAvena, Primavika, Sante, Sojade, Symbio, Targroch czy Vivio.

Ceny

Ceny ziaren soczewicy wahają się od około 6 złotych do około 40 złotych za kilogram. Koszt soczewicy zależy od jej rodzaju. Za najdroższą odmianę soczewicy uważa się soczewicę du puy.

Zobaczcie jakie potrawy można wyczarować przy użyciu soczewicy:

Czy lubicie soczewicę? Jakie potrawy z niej przyrządzacie?

Dajcie znać w komentarzach.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *